måndag 20 november 2017

Tankar inför #uppesittarkväll

Vi börjar närma oss slutet på månaden och det blir aktuellt med #Uppesittarkväll igen. Möjligtvis månadens höjdpunkt.

Då marknaden känns svag och portföljen får stryk dagligen så känns det dock inte superstressigt att fylla på just nu och därför går tankarna så här:

1. Det finns tre IPOs som jag tittar extra på just nu. Awardit, BioWorks och FlexCube. Likvider kommer krävas för dessa.

2. Mitt Byggpartner Case gäller fortfarande. De rapporterar den 24e November och beroende på deras vinst så kan det bli att dubbla innehavet. Jag ligger just nu 25% ner i Byggpartner men inget jag är orolig för egentligen då det är ett av mina mindre innehav, jag är fortsatt långsiktigt och jag har varit ner och vänt på 25% på både Novo och Nobina innan och är idag in the money på båda.

3. Funderar på att sprida riskerna gällande banker och flytta hälften av innehavet från Nordea till Swedbank. Hör mycket bra om Swedbank trots att Nordea är min favorit bland storbankerna.

4. Funderar på att sälja av G4S och använda pengarna i Tryg istället. Högre DA och bättre tillväxt. Tror fortsatt att säkerhet kommer växa framöver men G4S verkar fortsatt ha stora problem med tillväxt och vinst vilket är tråkigt. Jag ligger just nu 10% upp i G4S utan utdelningar, jag var 30%+ upp ett tag.

Annars har jag tittat på både Telia och som tidigare nämnt Swedbank. Telia gör mycket rätt i att de städar ur garderoben på skelett och fokuserar på vad de är bra på. Att överfakturera konkurrenter för att de ska få använda deras nätverk som de har ärvt av staten. Kan vara värt att titta mer på.

Alltså, IPOs, Byggparnter, Swedbank, Tryg och Telia, i den ordningen.

Annars planerar jag andra investeringar på sidan också. Jobbar lite smått med en startup och funderar på att börja indexinvestera i landet jag bor i. Mer om detta senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar